Hahmokonsepteilla muutetaan maailmaa
Ja usein myös liiketoimintaa. Aina asiakaskokemusta ja -tyytyväisyyttä. Varmasti parempaa suuntaan.
Uusien polkujen tallauksemme on johtanut jos useampaan perheille merkityksellisen hahmokonseptin luomiseen, rakentamiseen ja tuottamiseen. Näihin on myös ajan kuluessa kytkeytynyt yhä suurempi brändiarvo. Toisin sanoen erilaisia liiketoiminnan mittareita on mahdollista löytää, kunhan vain jaksaa huolella suunnitella – ja mikä tärkeintä – tehdä pieteetillä ja kärsivällisesti toistaen, pientä kehitystä ja uutta säännöllisesti mukaan tuoden.
Eipä siis hahmokonseptin rakentelu tässä mielessä juurikaan brändin rakentelusta eroa. Samat lainalaisuudet pätevät kumpaankin. Siksi hahmosta tulee usein osa brändiä, usein voidaankin puhua subbrändistä.
Kohtaamme perheet tuhansia ja taas tuhansia kertoja asiakkaillemme luomiemme hahmokonseptien kautta.
Keskitymme tekoihin. Naurulla & riemulla!
Olemme alle valikoineet joitakin tuottamiamme konsepteja erilaisilta liike- ja palvelutoiminnan aloilta. Toivomme, että niitä katsomalla saat tuoreita ajatuksia millaisia mahdollisuuksia hahmokonseptit antavat, ja miten niiden käyttämistä voisi mahdollisesti ajatella sinun työssäsi.
Riehuli – kauppakeskus Itis
Riehuli tuotiin lasten riemuksi osana Itiksen Leikkiaseman lanseerausta. Nimensä mukaisesti, hahmo on luonteeltaan räväkkä kaveri joka ei turhaan arastele tarttua ja tehdä. Tosin kaikki tahtoo sitten lopulta mennä yhtä riehumiseksi. Mutta kyllä Riehuli myös käyttäytyä osaa ja mitä tärkeintä – hänellä on suuri ja lämmin sydän!
Toimme Riehulin vahvasti osaksi Leikkiaseman palveluita, asiakkailla oli esimerkiksi mahdollisuus ostaa Riehulin synttärit ja jättää jälkikasvunsa Riehulin lapsiparkkiin. Tekipä hän myös ex-tempore vierailuja Leikkiasemalla ja järjesti arkiaamuisin omaa muskaria.
Riehuli pyöri myös ansiokkaasti Itiksen käytävillä herättäen ansaittua huomioita. Hän saattoi järjestämää muun muassa oman discon keskellä asiakkaiden kauppareissua tai muuten vaan kävellä ympäriinsä vetäen ylefemmoja niin junnujen kuin senioreidenkin kanssa.
Itiksen perheille suunnatussa viestinnässä Riehuli oli tottakai vakikasvo, spokeperson ja tarvittaessa hoiti myös MCn hommat huolella kotiin.
Jupu Pupu – Jumbo-Flamingo
Jupu Pupu opastaa ja pitää huolto perheiden asioista Jumbo – Flamingossa. Konsepti rakentuu osaltaan vuosikellon ympärille jossa Jupu muunmuassa tervehtii perheitä kauppakeskuksen käyvävillä kohderyhmälle merkityksellisinä ajankohtina. Lisäksi kohtaamisiin on kytketty aina pientä lisäelementtiä esimerkiksi kyseisen sesonkin tai teeman mukaisen jakotavaran muodossa. Eri teema huomioidaan myös Jupun pukeutumisessa.
Jupun leikkitila, kuten myös erillinen suuri taaperoallas Jumbon toisessa päädyssä, toimivat esimerkkeinä hahmon tarinallistamisesta ja jalkauttamisesta kohderyhmän pariin. Mitä konkreettisimpia keinoja konseptin rakennuspalikoina käytetään, sen suurempi on sen tunnettuus ja merkityksellisyys asiakkaille.
Ja tottakait Jupu esiintyy myös Jumbo – Flamingon merkittävissä tapahtumissa. Ajatuksena lieneekin, kun vierailet Jumbo – Flamingossa et koskaan arvaa ketä pääset halaamaan!
Werneri – SHKY ry Suomen hiihtokeskukset
Yksi ensimmäisiä laajempia projektejamme synnytti Wernerin, kaverin joka on päästellyt lasketellen menemään jo 20 kauden ajan – nimittäin rinteissä lapsiperheiden Nauruksi ja Riemuksi!
Wernerin ympärille uudistettiin moniportainen ja lapsia palkitseva koulutusjärjestelmä ja otettiin käyttöön alalla uusi rinnelippujen hinnoittelun malli, joka ohjasi laskijoita entistä parempaan rinneturvallisuuteen. Wernerin myötä jokainen kypäräpäinen alle 7 vuotias lapsi pääsi ilmaiseksi hissiin vanhemman kanssa laskiessa. Merkityksellinen teko kaudella 2005-2006 rinneturvallisuuskulttuurin edistämiseksi, sanoisi myös Werneri.
Werneri näkyi ja kuului, sillä myös SHKY:n viestintä perheille keskitettiin Werneri-konseptin alle ja rinteisiin suunniteltiin omia Werneri-rinnevälineitä (teko mikä ei muuten siihen maailmanaikaan ollut ihan yksinkertainen toteuttaa). Eri puolelle Suomea syntyneet Werneri Parkit laajensivat rinnekeskusten palvelutarjoomaa kattamaan myös taaperoikäisten kohderyhmän. Näin monet taaperoikäiset vanhempineen saatiin keskuksiin erilaisten lumikivan pariin ja sitä kautta edelleen lajin pariin harrastajiksi. Werneri Parkin voi löytyy tänäänkin esimerkiksi Talmasta.
Wernerin opissa aloittelevat laskijat oppivat tänäkin kautena hyvät perustaidot ja rinnesäännöt joiden pohjalta lajissa eteneminen ja itsenäinen pärjääminen rinteessä alkaa sujua.
Onni Orava – Sokos Hotels
Varmastikin lähes jokainen suomalainen tuntee Onni Oravan. Tiesitkö, että tämä ihastuttava hahmokonsepti on Kids Factoryn käsialaa?
Huhtikuussa 2003 lanseerattiin Onni Oravan perhehotellit ”elämyksiä lapsille, vaivatonta vanhemmille” -sloganin saattelemana. Aikansa ensimmäisessä MaRa-alan ketjuohjatussa palvelukonseptissa määritellyt asiakaskohtaamiset käsittivät perheen koko asiakaspolun tärkeimmät pisteet toimintoineen: Respan, hotellihuoneen, leikkitilan sekä ravintolan. Pisteissä sovellettavia palvelukonsepteja olivat mm. yllätyslahja, aarrekartta, hotelliasumisen peruspalvelut, leikkipaikat ja -huoneet sekä lasten aamiainen ja -menut.
Projekti oli mittava, numerotkin sen kertovat:
📍Aloituksessa 2003 mukana 50 hotellia, kaksi konseptikokoa
📍Brand stretching Rosso-, Fransmanni-, Sevilla- ja Torero -ravintolohin vuodesta 2004
📍Yksikköjä konseptin alla +/-100
Konseptiin briiffattua ja koulutettua henkilöstöä 3000+
Onni Orava Brio-leikkihuoneita ja -keittiöitä 60+
📍Onnin aamiaspöydät, menut ja puuhapaperit jokaisessa hotellissa ja ravintolassa
📍Jako- ja myyntituotteita +/-1 000 000 kpl
📍Onni Orava Poppipähkinät CD-levy 30 000 kpl
Kirjallisuutta mm Onnin kokkikirja Vol 1 ja 2
📍Oma myyntituotemallisto
…ja tietysti hahmopuvut!
Sokos Hotellien jälkeen Onni otti paikkansa myös Rosso-ketjussa, olihan hotelleille tehty palvelunmuotoilu vietävissä kohtuullisin muutoksin ja lisäyksin myös lapsiperheiden ravintolapalveluiden pariin. Myöhemmin Onni ehti työskennellä myös Fransmanni-ketjussa.
Tänään Onni Oravaan on eittämättä sitoutunut suhteellisen suuri brändiarvo, ja ollaan tilanteessa jossa brändille alkaa kertymään nostalgia-hyötyä edellisiltä sukupolvilta. Tämä on mahdollista kun hahmokonseptia päätetään kärsivällisesti hyödyntää ja kehittää ja se on osa liiketoimintaa. Konseptille on alkujaan määritelty paikka osana asiakkaiden palvelupolkua, sen avulla puhutellaan ja tarjotaan lisäarvoa.
Tänäänkin Onni Oravan hahmokonsepti elää ja voi hyvin!
Danonino Guinness World Record – Danone
Käsi pystyyn, kenellä on Guinness World Records takataskussa!?
Olemme kaiken keskellä ehtineet tehdä vieläpä ihan virallisen maailmanennätyksen Danonelle. ”200 pomppua”-tapahtumakonseptilla pompittiin maailmanennätystunnelmiin Lapsimessuilla 2010.
Messuille kun aina tarvitaan jotakin uutta ja raikasta ideaa, ideoimme sitten yksinkertaisesti että “tehdään virallinen Guinness maailmanennätys!” Ei se nyt niin vaikeaa voi olla. Ainoa ongelma oli ainoastaan se, että millainen ennätys ylipäätänsä olisi mahdollista tehdä ja mitä se käytännössä vaatisi? No, onneksi jo siihen aikaan löytyi Fast Track -palvelu ennätysten testaamiseen ja pian oli selvillä mitä tarvitaan ja kuinka lopulta saadaa nimi kirjaan. Menemättä yksityiskohtiin, aika paljon vaadittiin ja vielä vähän lisääkin. Tuotantoryhmän koko 35 henkeä oli oma lukunsa kuten se noin puoli kiloa dokumentteja jotka ennätyksen saamista varten piti tuottaa.
Ennätys kuitenkin tehtiin ja nimi saatiin kirjaan. Se onnistui keksimällämme Musiikkipatsas – leikillä yhdessä 1079 leikkijän kanssa! Ideankin oli loppujen lopuksi varsin yksinkertainen: saada tuo määrä ihmisiä pomppimaan yhtäaikaa – ja myös lopettamaan pomppinen yhtä aikaa. “Yksi tuoli liian vähän” -leikkiä mukaillen. Ja kukapa muu kuin tuon ajan liikunnallisin tähti Tuuli Matinsalo kannusti pomppijoita yhdessä Danonino -hahmon kanssa. Taustalla raikasi tietysti ennätystä varten tuotettu Danonino-biisi.
Jos pitäisi laittaa projektit järjestykseen mittarina “keksitään jotain, tallataan polkuja jota kukaan muu ei vielä ole tallannut” Danonino Guinness World Record Musiikkipatsasleikkeineen olisi tällä listalla varsin korkealla.